BEBO og Fanø Free Folk Festival glæder sig til at byde på en aften med alternativ folk og minimalistiske guitarkompositioner fra FLETCHER TUCKER ∆∆∆ KLOSTER ∆∆∆ CHUCK JOHNSON
Inden den mørke vinter for alvor flår os flade for energi, og før julen hænger over os med julehits, skal du glæde dig til en smuk og nostalgisk efterårsaften, hvor tonerne matcher sæsonens kulørte blade.
BEBO har i samarbejde med Fanø Free Folk Festival sammensat et program af dygtige danske og amerikanske kunstnere, der alle forlanger nærvær, og byder på mild melankoli.
Entré: 80 kr.
Dør: kl. 20
Program for aftenen følger senere.
∆∆∆ ∆∆∆ ∆∆∆
FLETCHER TUCKER (US) lever drømmen i skoven og gør landskabet, vildnisset han bor i, til musik.
I Big Sur, Californien har Fletcher Tucker, sammen med sin partner, renoveret og udbygget en gård, hvor han dyrker jorden og sin musik og har stiftet sit eget pladeselskab, Gnome Life.
I sommeren 2017 udgav han albummet ‘Cold Spring’, som han nu er på tour med i Europa. Tuckers musik er klart inspireret af naturen i Big Sur, og sangenes lyrik smugler han med hjem fra hikingture i vildnisset. Det er fx mystiske fortællinger fra bjergene, der sammen med optagelser af skovenes lyde, guitar, trommer og stemmer skaber et særpræget og forførende folk-univers.
Fletcher Tucker har studeret billedkunst, og det er ad den vej, man kan forstå, hvordan han skaber musik. Den musikalske proces er for ham den samme, som hvis han skulle lave en skulptur. Han prøver direkte at fortolke de mystiske og dynamiske aspekter af den vilde natur og gøre dem til musikalske fortællinger.
På scenen er hans show dybt ritualiseret, og han siger selv, at han prøver at skabe et “sonisk økosystem ved hjælp af mange lag af lyde og melodier.”
∆∆∆ ∆∆∆ ∆∆∆
KLOSTER (DK) er ikke bange for at bevæge sig ind i det danske salmeunivers, mystiske myter og ophøjede stemninger.
Siden det sidste album ‘Half Dream, Half Epiphany’ (2016) har vi ikke hørt meget til Kloster, men nu har de endelig tid til at vise omverdenen, hvad de sysler med.
Igennem en længere periode har Kloster arbejdet tæt sammen med producer og multiinstrumentalist Mikkel Elzer på at færdiggøre et konceptalbum baseret på tekster af digteren Simon Grotrian. Selvom de har travlt med færdiggørelsen af albummet, har de alligevel fundet tid til en koncert på Christianhavns Beboerhus.
Med sangskriver Mikael Rahbæk Andreasen i spidsen har Kloster siden 2001 udsendt en række albums med pastorale folk-sange skrevet til blandt andet middelaldermystik, gamle salmetekster og nære venners lyrik.
Albummet ‘Half Dream, Half Epiphany’ (2016) blev nomineret til årets album hos både Danish Music Awards Folk og gav samme år Mikael Rahbæk Andreasen Steppeulvs-prisen som årets komponist.
Kloster vil på aftenen optræde som en trio bestående af Mikael Rahbæk Andreasen, Sarah Hepburn og Mikkel Elzer.
∆∆∆ ∆∆∆ ∆∆∆
CHUCK JOHNSON (US) væver hypnotiske, elektroniske meditationer på en pedal steel-guitar og skaber smukke, syntetiske vejrkonstellationer. Storm. Dis. Byger med regn. En let tåge.
Pitchfork gav Chuck Johnsons seneste album ‘Balsams’ (2017) 8.1 ud af 10, hvilket er en meget flot præstation – mediet taget i betragtning.
Med på vejen skrev anmelderen, “at ligegyldigt hvilke billeder musikken fremkalder, er der bestemt en masse vejr-fornemmelser på spil: Man kan mærke luften bevæge sig, sandet, der smuldrer mellem hænderne, solen, der bager på huden, alt imens Johnsons guitar gradvist bevæger sig over horisonten.”
Chuck Johnson har oftest skrevet musik til akustisk guitar, men har i de seneste år bevæget sig i andre retninger. Med albummet ‘Balsams’ har pedal steel-guitaren fået hovedrollen. Normalt bliver pedal steel-guitaren brugt som sideinstrument og guitarens strenge spilles én ad gangen, men alt det har Chuck Johnson lavet om på.